Digital inklusion

med mobil

Skrevet af Benjamin

juni 10, 2021

Lidt om digitalisering og de mest udsatte.

Jeg er så heldig at jeg arbejder med de mest udsatte borgere. Jeg hjælper dem med at finde arbejde, eller blive afklaret til andre stillinger.
eudover arbejder jeg specifikt med at støtte dem der har mest brug for det med digitale udfordringer. Jeg oplever i min hverdag, at noget af de de henvender sig med helt, for mig, banale problemstillinger. Som f.eks. hvordan man sender sin lønseddel via e-boks. svarer på et brev, eller udfylder jobnet CV. Derudover er der, for nogen, også de sproglige udfordringer at forholde sig til. Det vil jeg slet ikke begynde at kommentere på nu.

Digitaliseringsstyrelsens publikation

I april udgav Digitaliseringsstyrelsen en publikation omkring digital inklusion, den kan du læse her. De konstaterer at dem der er længst væk fra arbejdsmarkedet, og typisk også dem der har de største udfordringer på det digitale område, har brug for er håndholdt hjælp, og en der har tid til at støtte dem i det usikre område det kan være at navigere i den digitale verden. Jeg har i mit arbejde slået på trommer for at vi skal sikre den tætte kontakt med borgeren og give dem oplevelsen af at kommunen ikke er noget der er langt væk og ikke ønsker at hjælpe. Det gøres bedst med god tid og en håndholdt indsats, der anerkender at vi arbejder med borgere godt kan og vil, men ikke er sikre.

Jeg kan se det virker, derfor er jeg glad for det også er en af de store anbefalinger fra digitaliseringsstyrelsen. Jeg slog, og gør stadig på trommer for at vi skal give borgeren hjælp der hvor de var, og gøre det håndholdt.

Hvad med fremtiden?

Men jeg bliver nervøs når jeg ser hvilke krav der bliver stillet og ikke stillet til de digitale løsninger vi leverer til os alle, også de udsatte. Jeg undrer mig f.eks. over at, hverken Jobnet, e-Boks(app), sundhed dk har sandkasser, digitale legepladser, hvor det er muligt at øve sig, i et sikkert og trygt miljø. Uden at skulle tænke på GDPR. eller bekymre sig om at man kommer til at gøre noget forkert, og i værste tilfælde få fjernet sit økonomiske grundlag.
Jeg spurgte e-boks, hvordan det kunne være. Henviste til digitaliseringsstyrelsen, der igen svarede, det ikke var en del af udbuddet. Altså, man har ikke bedt om det. Bemærk der er en lille legeplads til borger.dk, hvor der også er adgang til e-boks, men der er ikke lavet et øvemiljø til e-boks appen, som efterhånden er den alle bruger. Og så er det klart at man har svært ved at hjælpe folk med at finde rundt i deres e-boks.

Det samme problem gør sig i øvrigt gældende med Jobnet. Her er hverken et øvemiljø eller en god mulighed for at oprette sig uden nemid. Eller, man kan godt oprette sig hvis man ikke har nemid, så skal man bare udfylde en kontaktform på nettet, hvor man bare skal udfylde sine kontaktoplysninger herunder e-mail. Det viser desværre at der er langt mellem den virkelighed vi ser ude i kommunerne, og de bestillinger der bliver lavet lokalt. Det skal der gøres noget ved. Jeg vil fortsætte med lokalt at undervise med udgangspunkt i billeder og tekst, og så få lov at komme ind i de borgere der henvender sigs hverdag for at hjælpe dem på den bedst mulige måle

 

Se flere indlæg

HÆNG MIG OP!

HÆNG MIG OP!

Hvis du(eller nogen du kender) har tid og lyst til at hjælpe mig lørdag den 23/10, så er her noget nær årets tilbud...